Qam_owa Kronika, Wydanie 2

To niezbyt spektakularne

Siemanko, z tej strony Qam!

Wst臋pniak 馃憢

Witam Was serdecznie w drugim wydaniu Qam_owej Kroniki. Pochwal臋 si臋 przy tej okazji, 偶e liczba sta艂ych czytelnik贸w wzros艂a do 31 subskrybent贸w! Kto艣 powie, 偶e to niewiele - ja jednak jestem bardzo zadowolony. Jak na, p贸ki co niewielk膮 ilo艣膰 dowiezionych przeze mnie tre艣ci, to naprawd臋 pokrzepiaj膮cy wynik. Z tego miejsca dzi臋kuj臋 wi臋c wszystkim nowym oraz starym odbiorcom! B臋d臋 wdzi臋czny, je艣li po艣wiecicie kilkana艣cie sekund, 偶eby przekaza膰 mi feedback!

W tym tygodniu nie wydarzy艂o si臋 nic spektakularnego. Co nie oznacza oczywi艣cie, 偶e by艂 nudny. Sp艂yn臋艂o kilka interesuj膮cych news贸w, kt贸re zosta艂y jednak skutecznie przykryte wyprzeda偶ami w ramach Black Friday... Week... Month oraz seri膮 doniesie艅 dotycz膮cych awantury o Activision. Szerzej o batalii Sony oraz Microsoftu przeczytacie w Rozmy艣lniku. Ostatnie dni to tak偶e sporo nowych gierek pod moj膮 strzech膮 - wi臋cej oczywi艣cie w Pograne. Dodam tak偶e, 偶e to wydanie ma wi臋cej ilustracji oraz bonusowe tre艣ci popkulturowe - dajcie mi zna膰, jak Wam to le偶y.

Tymczasem wst臋p ko艅cz臋 i zapraszam do dalszej lektury! Kolejnego wydania Kroniki mo偶ecie spodziewa膰 si臋 ju偶 za tydzie艅!

艢wie偶ynka 馃ガ

NieR: Automata z 7 milionami!

Square Enix pochwali艂o si臋 艣wiatu (via Gamatsu), 偶e Automata przebi艂a magiczne 7 milion贸w sprzedanych kopii! Je艣li nie grali艣cie - koniecznie musicie to zrobi膰. Nie jest to tytu艂 dla wszystkich, ale ka偶dy powinien go zna膰. Na pierwszy rzut oka gameplay wydaje si臋 prosty, ale kryje si臋 pod nim do艣wiadczenie zmieniaj膮ce spojrzenie na gry wideo w og贸le. Nie 偶artuj臋, Automata ma a偶 tak mocny 艂adunek.

Kozacki zwiastun The Callisto Protocol

S艂owo we wst臋pie si臋 rzek艂o, nie mam wi臋c wyboru - Qam_owa Kronika pi臋knieje za spraw膮 film贸w i obrazk贸w! W tym przypadku nie jest to jednak zapychacz - zwiastun The Callisto Protocol, czyli duchowego nast臋pcy Dead Space, jest zbyt pi臋kny, 偶eby go nie pokaza膰. Szkoda tylko, 偶e jestem zbyt strachliwy, 偶eby gra膰 w horrory. 馃槥

God of War Ragnarok z rekordem

Przekazywa艂em Wam tydzie艅 temu, 偶e Ragnarok radzi sobie rewelacyjnie. Teraz mog臋 dopowiedzie膰 (via Game Developer), 偶e oznacza to konkretne 5,1 miliona egzemplarzy sprzedanych w pierwszym tygodniu od premiery. Sony przy tej okazji powiedzia艂o, 偶e to najlepsze otwarcie jakiejkolwiek ich marki. M贸wi膮c wprost: Ragnarok b臋dzie od tego momentu benchmarkiem dla ka偶dego tytu艂u od Japo艅czyk贸w.

Dobry debiut Evil West

Polskie Flying Wild Hog wypu艣ci艂o Evil West. Pisz臋 o tym, bo mam wyrzuty sumienia, 偶e o tej grze zapomnia艂em. Dobrze jednak, 偶e do mnie wr贸ci艂a - 75 punkt贸w na OpenCritic dla ca艂kiem nowej marki to dobry znak. Oby z tym nietypowym pomys艂em na siebie (kowboje poluj膮cy na wampiry 馃槏) Evil West nie sko艅czy艂o jak inne zapomniane, a ca艂kiem warto艣ciowe tytu艂u (vide The Order: 1886).

Cameron nie wierzy w The Way of Water

Niech przem贸wi膮 cytaty. James Cameron powiedzia艂 w GQ (via GameSpot), 偶e drugi Avatar jest bardzo k***a drogi i poprawi艂 to stwierdzeniem, 偶e to najgorszy biznes w historii film贸w. Chodzi oczywi艣cie o to, 偶e obraz nie by艂 tani (250 milion贸w USD na sam膮 produkcj臋), wi臋c trzeba b臋dzie gargantuicznych (wybaczcie, uwielbiam to s艂owo) przychod贸w, 偶eby zwr贸ci膰 ten koszt. Dosadne s艂owa jak na go艣cia, kt贸ry na li艣cie najlepiej zarabiaj膮cych film贸w w historii zajmuje pierwsze i trzecie miejsce - pewnie prognozy dla Avatara 2 s膮 s艂abe.

Ghost bez maski

News z kategorii dziwne/niepotrzebne. Kto艣 wrzuci艂 na Reddita Modern Warfare 2 model Ghosta bez maski. Wszed艂em, zobaczy艂em, oceniam: twarz jak ka偶da inna. GamesRadar rozwin膮艂 jednak t臋 spraw臋 t艂umacz膮c, 偶e wok贸艂 postaci wytworzy艂a si臋 po premierze tiktokowa spo艂eczno艣膰 adoruj膮ca jego domnieman膮 urod臋. No i teraz klops, bo najwyra藕niej nie Ghost nie spe艂ni艂 pok艂adanych w nim oczekiwa艅...

Pograne 馃暪

Troch臋 przypadkiem trafi艂 do mnie Pok茅mon Legends: Arceus. Dlaczego przypadkiem? Cho膰 my艣la艂em o nowych poksach od dawna, nie planowa艂em rych艂ego zakupu - dobra okazja sprawi艂a jednak, 偶e proces ten znacz膮co przyspieszy艂. Zastanawiacie si臋 pewnie, z jakiego powodu omin膮艂em 艣wie偶o wydane Pok茅mon Scarlet and Violet? Nie jestem wielkim fanem standardowych ods艂on serii, do艣膰 powiedzie膰, 偶e ostatnio ogrywany Ultra Moon troch臋 mnie zm臋czy艂. Natomiast za spraw膮 Twittera, w tym ostatniej ankiety, Arceus jawi艂 mi si臋 jako powiew 艣wie偶o艣ci i ciekawa wariacja na temat skostnia艂ej formu艂y.

Nie pogra艂em jeszcze du偶o, g艂贸wnie patrz膮c przez rami臋 ukochanej, ale mog臋 z ca艂膮 pewno艣ci膮 powiedzie膰 jedno: TA GRA JEST NIESAMOWICIE BRZYDKA. 呕eby艣cie zrozumieli ci臋偶ar tych s艂贸w: ostatni rok, jak nie d艂u偶ej, sp臋dzi艂em na przechodzeniu tuty艂贸w, kt贸re mia艂y minimum 10, a nawet 20 i wi臋cej lat... zupe艂nie nie zwracaj膮c uwagi na grafik臋. Tutaj jednak, szczeg贸lnie jak wyjdzie si臋 na otwarty teren, po prostu nie da si臋 mie膰 innej opinii. Przymykaj膮c jednak oko na opraw臋, Arceus wydaje si臋 ca艂kiem interesuj膮cy. I faktycznie jest inny, co daje mi nadziej臋 na przysz艂o艣膰, nawet je艣li b臋dzie trzeba du偶o grindowa膰 w tym przebrzyd艂ym 艣wiecie.

Screenshot z Arceus

Poza poksami trafi艂y do mnie tak偶e The Last of Us: Part II (wy艣cigowe 39 z艂 w ramach Black Week, wci膮偶 dost臋pna w Media Expert) oraz Star Wars: Battlefront II (r贸wnie dobre 12,59 z艂 na wyprzeda偶y jesienniej w Steam). O obu nie powiem za wiele, bo jeszcze musz臋 si臋 rozegra膰. Skorzystam jednak z okazji, 偶eby napisa膰 par臋 s艂贸w o pierwszej cz臋艣ci The Last of Us - grze uznawanej za jedn膮 z najlepszych w historii... Owszem, ma dobrze napisane postaci, 艣wietne dialogi i ca艂kiem niez艂膮 histori臋. Kt贸ra, jak to u Naughty Dog bywa, przetykana jest powtarzalnym i czasem irytuj膮cym gameplay'em. Na pewno warto, a nawet trzeba zagra膰, ale czy jest to nieprzemijalne arcydzie艂o? Nie jestem pewien. Chyba, 偶e zaw臋zimy spraw臋 do samego Left Behind (dodatek do gry, w reedycjach chyba do艂膮czony) - ten zrobi艂 na mnie piorunuj膮ce wra偶enie.

W ramach bonus贸w popkulturowych kilka zda艅 o Wednesday z Netfliksa. A w zasadzie troch臋 polemiki z Krzysztofem Prabudzkim i jego tekstem o serialu w Eurogamerze. Pada tam, 偶e jest to kolejna teen drama dla m艂odszych widz贸w. I ja si臋 z tym zgodzi膰 nie mog臋, bo dla mnie Wednesday to nie tyle kontynuuacja Rodziny Addams贸w, co burtonowska wariacja i satyra na temat... Harrego Pottera. A tego, cho膰 specjalnie nie lubi臋, to teen dram膮 bym nie nazwa艂. Po trzech odcinkach nie mog臋 jeszcze wyrokowa膰 na temat scenariusza, ale i tak zach臋cam do ogl膮dania - jest inteligentnie, intryguj膮co i niesamowicie stylowo.

Rozmy艣lnik 馃

Sony nie mo偶e znie艣膰, 偶e Microsoft kupuje Activision. Wydawa膰 by si臋 mog艂o, 偶e po d艂ugiej serii przej臋膰, 偶adne bran偶owe zbrojenia oraz przygotowania na kryzys nie powinny dziwi膰. W tym wypadku jest jednak inaczej, bo Activision to przede wszystkim Call of Duty. Jak dla mnie, marka wyeksploatowana do granic mo偶liwo艣ci i robi膮ca ma艂e wra偶enie. Jestem jednak w tej opinii mocno odosobniony, bo liczby stoj膮ce za Modern Warfare II powoduj膮 opad szcz臋ki. Jest to najszybciej sprzedaj膮ca si臋 cz臋艣膰 w historii marki, kt贸ra w 10 dni wygenerowa艂a 1 mld USD przychodu. Powt贸rz臋 to jeszcze raz, powoli: jeden miliard dolar贸w (via IGN).

Jest si臋 o co bi膰. Sony boi si臋 (moim zdaniem ca艂kiem s艂usznie), 偶e Microsoft zrobi z Call of Duty seri臋 na wy艂膮czno艣膰 dla Xboksa i Windowsa, wi臋c stosuje wszystkie mo偶liwe chwyty. A sytuacja, ze wzgl臋du na kolejne instytucje opiniuj膮ce transakcj臋, ostatnio Competition and Markets Authority z Wielkiej Brytanii, staje si臋 napi臋ta i kuriozalna. Dla przyk艂adu, Japo艅czycy powiedzieli, 偶e nawet Electronic Arts nie potrafi z swoim Battlefieldem zrobi膰 konkurencyjnej dla CoD strzelanki. Microsoft stwierdzi艂 natomiast, 偶e Sony robi przecie偶 lepszej jako艣ci gry ni偶 ich w艂asne produkcje...

M贸g艂bym teraz napisa膰 co艣, co pewnie czytali艣cie: Microsoft jest przyjazny graczom, a Sony robi siebie g艂upka udaj膮c, ukrywaj膮c, 偶e to ich model biznesowy oparty jest na mocnej ekskluzywno艣ci... Nie b臋d臋 jednak zajmowa艂 偶adnej ze stron, bo mam z艂e przeczucie co do post臋puj膮cej konsolidacji bran偶y. Mo偶e sko艅czy膰 si臋 niekorzystnie dla graczy.

Qamverse 馃唨

Zgodnie z Waszym feedbackiem, ta cz臋艣膰 newslettera zmienia sw贸j charakter. B臋d臋 tutaj umieszcza艂 sw贸j kontent z innych medi贸w. O ile jakie艣 pytania do mnie trafi膮, Q&A b臋dzie stanowi艂o dodatek.

W tym tygodniu mo偶e skromnie, ale i tak zach臋cam Was do zobaczenia mojego naj艣wie偶szego TikToka. Szczeg贸lnie, 偶e sami mo偶ecie sprawdzi膰 si臋 w wyzwaniu ze znajomo艣ci starych gier. 鈽猴笍

Dzi臋kuj臋 za lektur臋 tego newslettera! Mam nadziej臋, 偶e nie by艂 to czas stracony. Zach臋cam do wsparcia mojej tw贸rczo艣ci - za wszelkie b臋d臋 zobowi膮zany. 鉂わ笍

Mo偶e chcesz zada膰 mi jakie艣 pytanie? Prosz臋 bez wi臋kszych ogr贸dek pisa膰 do mnie na Twitterze lub zwyczajnie, poprzez maila! 馃摠

馃檶